NUNES: Nachtmusik [with electronics​]​, 1978

by Ictus Ensemble, Peter Rundel

/
  • Digital Album
    Streaming + Download

    Includes unlimited streaming via the free Bandcamp app, plus high-quality download in MP3, FLAC and more.
    Purchasable with gift card

      €3 EUR  or more

    You own this

     

1.
2.
3.
4.
5.

about

Music: Emmanuel Nunes, 1978
Version with electronics [premiere]
Recorded and mixed at IRCAM, 2002
Ictus conducted by PETER RUNDEL

with
Takashi Yamane, bass clarinet
Piet Van Bockstal, english horn
Alain Pire, trombone
Paul De Clerck, viola
Geert De Bièvre, cello

ENG
An excellent programme note written by Philippe Albèra
is readable online on the IRCAM website
(in French): brahms.ircam.fr/works/work/10864/
The unusual line-up of Nachtmusik I brings together three instrumental families arranged in a semi-circle: the viola and cello face the English horn and trombone; the bass clarinet is placed in the centre. The result is a very particular sound, leaning towards mid-bass and bass.
[...]
From a structural point of view, each section of Nachtmusik I is based on a dominant interval, which remains within a fixed range. Nunes has also restricted himself to eight different heights, thus eliminating the four main sounds from his previous works.
[...]
The listener in Nachtmusik I is guided less by a melodic design or a formal plan than by the deeply intense and very rich activity that takes place within the sound phenomenon itself, evoking the influence of Stimmung's Stockhausen.
[...]
Some moments are stretched out, others rushed; the tempo changes constantly. [...] We can hardly speak of fluidity, but rather of an interlocking of different layers, as if the music was carving its way through the resistance of the fabric.
[...]
The whole work evokes a rethinking of romanticism, as suggested by its title, with a central role for the figures of Schubert and Mahler, explicitly mentioned in Nunes’ previous work, Ruf. The work is therefore as much a path of discovery as of memory.
[...]
When the English horn emerges from the harmonic halo towards the end, we have the feeling that a long-desired new dawn is finally rising.
(Ph. A.)

NL
Een uitstekende programmanotitie geschreven door Philippe Albèra
is online leesbaar op de IRCAM website
(in het Frans): brahms.ircam.fr/works/work/10864/

"Nachtmusik I gebruikt een nooit eerder geziene bezetting waarbij de instrumenten, afkomstig uit drie instrumentenfamilies, in een halve cirkel zijn opgesteld: de altviool en de cello zitten tegenover de Engelse hoorn en de trombone, de basklarinet zit tussen die twee duo’s in. De instrumenten, allemaal uit het middenregister en het lage register, leveren een heel bijzondere klankkleur op.
[...]
Structureel gezien bevat elk deel van Nachtmusik I een dominante interval die steeds binnen hetzelfde register terugkeert. Nunes heeft zich beperkt tot slechts acht noten en heeft de vier belangrijkste noten uit zijn vorige werken niet gebruikt.
[...]
Nachtmusik I laat zich niet leiden door melodieën of een structureel plan, het focust vooral op de erg intense en rijke wisselwerking binnen het klankenpalet. Het is duidelijk beïnvloed door Stimmung van Stockhausen.
[...]
Sommige passages zijn homogeen, andere schrijnen en stoten; de tempi veranderen continu. [...] Er is geen sprake van een vloeiend geheel, het is eerder een reeks botsingen, op allerlei niveaus, alsof de muziek zich een weg baant door het materiaal terwijl dat materiaal zich verzet.
[...]
Het hele werk straalt romantiek uit, in een herwerkte versie, en de titel geeft dat ook aan. En componisten zoals Schubert en Mahler, die Nunes expliciet vernoemd had in Ruf, het werk dat hij net daarvoor had gecomponeerd, spelen hier een grote rol. Dit stuk is dus zowel een ontdekkingstocht als een reis door het geheugen.
[...]
Wanneer de Engelse hoorn op het einde boven de harmonieën uitstijgt, is het alsof een nieuwe dageraad aanbreekt, waarnaar reikhalzend is uitgekeken.
(Ph. A.)

FR
Une magnifique et exhaustive note de programme écrite par Philippe Albéra
est disponible sur le site de l'IRCAM à cette adresse :
brahms.ircam.fr/works/work/10864/
«  Toute l’œuvre est adossée à un romantisme repensé, qu’induit son titre, et où les figures de Schubert et de Mahler, que Nunes avait explicitement citées dans sa pièce précédente, Ruf, jouent un rôle central. L’œuvre est ainsi tout autant un chemin de découverte qu’un chemin de mémoire. [...] Lorsque le cor anglais, vers la fin, émerge du halo harmonique, nous avons le sentiment que se lève une aube nouvelle, longuement désirée. Certains silences, certaines sonorités en étaient la promesse ; la cadence éclatante qui ponctue la pièce en est le salut. » (Ph. A.)

credits

released January 17, 2020

license

all rights reserved

tags

about

ictus ensemble Brussels, Belgium

Ictus is a Brussels-based contemporary music ensemble. The ensemble's home since 1994 has been the Rosas dance company's premises.

contact / help

Contact ictus ensemble

Streaming and
Download help

Report this album or account